Bærekraftig utvikling:

BÆREKRAFTIG UTVIKLING «Barna skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Bærekraftig utvikling omfatter natur, økonomi og sosiale forhold og er en forutsetning for å ta vare på livet på jorden slik vi kjenner det» (Rammeplan for barnehage)

I arbeidet med barnehagens verdigrunnlag er verdi- og holdningsarbeid helt grunnleggende. Vi stiller følgende spørsmål: Hvordan kan vi være med å gi barna i barnehagen holdninger som gir holdbarhet for framtida? Hva slags voksne vil samfunnet vårt trenge om 20 år?

Ved å jobbe slik som beskrevet under vil vi legge til rette for at barna blir trygge på hvem de er. De vil lære seg å tenke kritisk, handle etisk, vise solidaritet og ta framtidsrettede gode valg for selv og andre. Vi vil formidle bærekraftige verdier, og har fokus på gjenbruk. Ved å tenke « Kan det brukes en gang til?» vil vi gi barna holdninger som motvirker «bruk og kast samfunnet». Bokser, korker og lokk gir fantastiske muligheter i rollelek, og vi ser at barna sorterer etter mengde, form og farge. Store rør brukes til å kjøre biler igjennom og til å bygge høyt med. Fokus på gjenbruksmateriell gir barna nye utfordringer fordi de kan skapes på nytt og på nytt og de er en del av vårt økologiske verdisyn.

Vi vil stimulere barnas nysgjerrighet, utvide deres forståelse og bidra til undring, undersøkelser, utprøvinger og eksperimentering. Vi vil legge til rette for og videreutvikle barnas kreative prosesser og uttrykk. 

Vi vil at barna skal bli glad i å være ute og glad i naturen. Vi vil bidra til at barna blir kjent med og får forståelsen av planter og dyr, landskap, naturfenomener, årstider og vær. Vi har et stort flott drivhus som gir oss unike muligheter til å dyrke frukt og grønnsaker. Barna involveres i hele prosessen fra frøet såes – til høsting av grønnsaker. I tillegg har vi en drivhusvegg og pallekarmer hvor vi dyrker grønnsaker.