La oss LEKE!

I FNs barnekonvensjon, artikkel 31 lyder det helt tydelig: Barn har rett til lek. FNs komite for barns rettigheter har i sin analyse av denne rettigheten definert lek som «enhver oppførsel, aktivitet eller prosess satt i gang, styrt og strukturert av barna selv; den finner sted når og hvor mulighetene oppstår.»

 Leken er barndommens kjennemerke, og har verdi i seg selv. Lek gir glede og er lystbetont, samtidig som den er barnas viktigste arena for læring. Lek er læring og er en helt sentral del av barnas hverdag i Maurtua. Barn leker med utgangspunkt i sin nysgjerrighet, sine evner og sine forutsetninger. Leken har mange uttrykksformer og kan føre til forståelse og vennskap på tvers av alder, språk og kultur. Leken er med på å utvikle kreativiteten og evnen til å løse problemer. I leken bearbeider barna opplevelser og erfaringer.

Forskning viser at lek og glede i barndommen gir håpstrategier ved utfordringer i voksenlivet. Det vil si at erfaringer og minner om glede kan hentes frem og gi håp og styrke.

De ansatte er tilgjengelige og skal støtte, inspirere og oppmuntre barna i leken og skape rom for mangfold.

Ulike typer lek:

  • rollelek
  • bevegelseslek
  • kontruksjonslek
  • regellek
  • sanglek
  • digitallek
  • øvelseslek
  • symbollek
  • sosiallek